Brint i stedet for benzin
Netop den brintdrevne forbrændingsmotor er en interessant udvikling i den japanske bilindustri. De brintdrevne koncept-racerbiler, GR Yaris H2 og Corolla Sport, er begge udstyret med den samme kraftfulde G16E-GTS, 1.6-liters, trecylindrede, turboladede rækkemotor, som findes i standardudgaven af GR Yaris, og som sender bilen af sted fra 0 til 100 km/t. på blot 5,5 sekunder. Motorens brændstofforsyning er dog modificeret, så man kan benytte brint i stedet for benzin som brændstof.
Brint forbrændes hurtigere end benzin, hvilket betyder hurtigere reaktionsevne. Samtidig leverer brinten også et nænsomt miljømæssigt aftryk under kørslen helt i tråd med Toyotas mål om at være CO2-neutral på verdensplan senest i 2050 og i Europa allerede i 2035. Brintforbrændingen i motoren gør ydermere, at køreoplevelsen af mange vil opleves sjovere, da det både lydmæssigt og følelsesmæssigt minder fuldstændig om en traditionel benzinmotor.
Toyotas mål om at være CO2-neutral i fremtiden betyder, at koncernen har styrket sine indsatser inden for en række områder bl.a. ved at fremme brugen af brint både i køretøjer og i andre produkter drevet af en brændselsceller. Brugen af brint i forbrændingsmotorer i motorsport er et skridt mere på vejen mod et endnu bedre brintbaseret samfund.