Mangeårig erfaring med elektrificering
Toyota har i udviklingen af bZ4X kunnet læne sig op af næsten 25 års praktisk erfaring med elektrificering, der for alvor tog fart med introduktionen af verdens første serieproducerede elektrificerede hybridbil, Toyota Prius, i 1997. Netop denne mangeårige erfaring skaber grobund for en elbil i klasseledende, vanlig høj Toyota kvalitet, holdbarhed og ikke mindst pålidelighed.
Den nye bZ4X kan fås med forhjulstræk eller firehjulstræk. Den elektriske drivlinje byder i den forhjulstrukne udgave på en 150 kW elmotor, der yder 204 hestekræfter med et drejningsmoment på 265 Nm. Det accellerer den store SUV fra 0 til 100 km/t. på 8,4 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 160 km/t.
Den firehjulstrukne udgave af bZ4X med to separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen har en samlet systemydelse på 218 hestekræfter og et drejningsmoment på 336 Nm, hvilket giver en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 7,7 sekunder. Alle tallene er foreløbige, da bilen fortsat venter på den endelige typegodkendelse.
Sammenlignet med en af Danmarks mest populære SUV’er, Toyota RAV4, er Toyotas nye elbil, bZ4X, 85 mm lavere med en 50 mm lavere placeret motorhjelm. Den har kortere udhæng og en akselafstand, der er hele 160 mm længere end den i forvejen lange akselafstand på RAV4. Det betyder ekstra god benplads til alle i kabinen. Samtidig fremstår bZ4X yderst agil med en klasseledende venderadius på blot 5,7 meter.