TOYOTA STARTER UDVIKLINGEN AF HILUX BRINTBIL

Brint er en af de vigtige nulemissions teknologier, der er brug for i den grønne omstilling af transportsektoren. Teknologien skal også være med til at bidrage ti Toyotas langsigtede mål om nul CO2 fra nye køretøjer. Allerede i 2014 introducerede Toyota verdens første dedikerede brintbil, Mira i, der betyder fremtid på japansk. Nu tager den japanske mobilitetsgigant fat på udviklingen af endnu en brintbil i form af en brintbaseret udgave af koncernens Legendariske pickup, Hilux.

Der skal flere teknologier til at reducere udledningen af CO2 fra transportsektoren mest muligt så hurtigt som muligt. Denne multiteknologiske holdning har hersket hos Toyota i adskillige år og er baggrunden for, hvorfor Toyota ikke blot satser på en teknologi, men en bred vifte af teknologier som hybrid, plug-in hybrid, el og brint. Netop brint er en af de vigtige nulemissionsteknologier, der skal bidrage til Toyotas langsigtede mål om nul CO2 fra alle koncernens nye biler senest i 2050 på verdensplan og i 2035 i Europa.

Som led i udrulningen af flere og flere nulemissionskøretøjer starter Toyota nu udviklingen af en brintbaseret udgave af koncernens legendariske pickup, Hilux. Den brintbaserede Hilux skal udstyres med anden generation brintteknologi, som man i forvejen kender fra den nyeste generation af brintbilen Mira i, der blev introduceret i fjor.

Brint er særligt velegnet til tung transport som busser og Lastbiler samt til køretøjer, der har et stort kørselsbehov og vil undgå længere pauser som fx taxier. Det tager under fem minutter at tanke en brintbil fuldt op, hvorefter der typisk er op til 650 kilometers rækkevidde. Det nyder de over 100 brinttaxier i København og 600 brinttaxieriden franske hovedstad Paris godt af.

Potentiale for brintteknologi

Toyota har derudover identificeret et potentiale for brintteknologien i større erhvervskøretøjer som fx Hi lux, hvorfor man altså nu tager fat på udviklingen af en

Flere nyheder