Duster runder 2. mio. eksemplarer

Dacia Duster har netop rundet 2. mio producerede eksemplarer. Den succesrige model kom på markedet i 2010, og har haft enorm succes som en ”no bullshit” SUV.

Mens SUV-markedet generelt er præget af dyre og avancerede modeller – har Dacia Duster fra dag et været tænkt og produceret anderledes. Med et simpelt og effektivt 4x4 system, der er billigt og pålideligt, samt et design, der signalerer robusthed, har Duster opnået at blive sit eget mærke i mærket. Man kører Duster – ikke Dacia

Herhjemme introducerede vi først Dacia Duster i 2014, da ESC blev standard på modellen. Siden dengang er der solgt i alt 7869 eksemplarer i Danmark. Den mest populære version er 1.5 dCi med forhjulstræk. Den er solgt i over 2200 eksemplarer. På 2. pladsen kommer versionen med 4x4, mens 3. pladsen tages af versionen med 125 hk benzinmotor og træk på forhjulene.

Hvem der køber bilerne herhjemme er der ikke det store overblik over – men det har man styr på i udlandet.

I Storbritannien er der faktisk flere kvindelige købere end mænd, mens de tyrkiske kunder repræsenterer de yngste købere med en gennemsnitsalder på 42 år. Nu er Duster en høj bil, der uanset om den har træk på alle fire eller ej, egner sig til terrænkørsel. Så er de kunder, der har en Duster, så de udendørs typer ? Umiddelbart ja. Duster kunderne i blandt andet Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien er glade for outdoor aktiviteter. Faktisk siger 35 % af kunderne, at de enten vandrer eller cykler i deres fritid.

I de lande er det i øvrigt også bemærkelsesværdigt, at 44 % bor på landet, mens kun 11 % findes i byer.

Kigger man på, hvorfor kunderne køber Duster, siger 56 %, at det er på grund af prisen, mens 20 % køber på grund af bilens design

Selvom den første Duster, der var i produktion fra 2010 til 2017, blev et et regulært hit med over 1.2 mio solgte eksemplarer, ser det ud som om version 2.0 overgår den. Versionen, der kom i 2017 er allerede nu solgt i knap 790.000 eksemplarer.

Det utrænede øje har måske svært ved at se forskel på version 1 og 2. Men oplægget til designerne og ingeniørerne var tydeligt. Behold det oprindelige DNA og design, men gør den endnu bedre. Og det blev den. Indenfor er støjniveauet halveret, og udenfor er bilen langt mere muskuløs at se på.

I Rumænien er Duster blevet en national stolthed. Politiet kører Duster, militæret kører Duster, og der findes Duster ambulancer på larvefødder, så de kan komme frem overalt. Også udenfor moderlandet er Duster blevet anerkendt. Den har modtaget 40 priser. Blandt andet er den kåret som Storbritanniens bedste SUV og Best Family Car i Tyskland og Belgien. Duster produceres i dag som tilbage i 2010 på Mioveni fabrikken i Rumænien

Duster har netop fået et facelift, der blandt andet indeholder helt ny intrumentering, og en ny 150 hk motor med EDC gear. Alt sammen for at sikre sig, at Duster holder sig ung nogle år endnu, mens vi venter på den nye Duster. Den bygges på en helt ny platform, og har ikke så lidt designmæssigt tilfælles med den konceptbil, der er lanceret under navnet Bigster. Det er storebroderen til Duster, men designet ligger nok ikke langt fra det, man kommer til at se i den nye Duster, der i øvrigt forventes lanceret i 2024

Flere nyheder