PRESSEMEDDELELSE - 1. FEBRUAR 2024
Den kommende Renault Scenic E-Tech Electric, der er designet og produceret i Frankrig, er prissat skarpt fra starten i Danmark. 309.990 kroner for en rummelig og veludstyret version med 420 kilometers rækkevidde. Versionen med masser af udstyr, flere hestekræfter og 625 km rækkevidde koster 364.990 kroner.
513. Så mange Renault Megane Electric er der lagt i ordrebogen i januar 2024.
Den kæmpe interesse for Renaults elbiler lover godt for storebroren Renault Scenic E-Tech Electric, der lanceres i Danmark til maj – og hvor priserne netop er afsløret.
De begynder ved 309.990 kroner for en Renault Scenic Evolution med 60 kWh batteri – 170 hk motor og en rækkevidde på 420 km. Den har som standard 19 tommer alufælge, adaptiv fartpilot og håndfrit nøglekort for blot at nævne nogle få af de features, der er standard selv fra den billigste version. Denne lader med 130 kW DC og 22 kW AC.
Techno har det hele
Går man skridtet op hedder modellen Techno. Den fås både med 60 kWh og 87 kWh batteri. Udstyrsmæssigt er de to naturligvis ens. Forskellen ligger primært tre forskellige steder. Batteristørrelsen, der gør at rækkevidden stiger med 205 km til 625 km. Samtidig kan man lade med 150 kW DC, og så er ydelsen også steget fra 170 hk til 220 hk.
Udstyrsmæssigt er de som sagt ens. Det betyder 12 tommer førerdisplay, 12 tommer multimedieskærm med indbygget Google Automotive, elektrisk bagklap, trådløs mobilopladning og det innovative armlæn på bagsædet.
Med 60 kWh batteri koster Scenic Techno 329.990 kroner, mens man giver 35.000 kroner mere – altså 364.990 kroner for den længere rækkevidde, den stærkere motor og den hurtigere opladning
Iconic til feinschmeckere
Topversionen hedder Iconic og koster 384.990 kr. Iconic fås udelukkende med det store 87 kWh batteri. Her er 20 tommer alufælge standard, contextual adaptiv fartpilot – altså en fartpilot der tager hensyn til sving, rundkørsler mm, el-justerbare forsæder med massage og Harman Kardon lydanlæg med 8 højtalere og subwoofer standard. Igen lader denne med 150 kW DC og 22 kW AC
Fælles for alle versioner er, at den kan trække 1100 kilo og 22 kW AC lader er standard.
”Vores skarpe priser på Renault Megane Electric har virkelig haft effekt. Med over 450 ordrer på Megane Electric alene i januar måned er det tydeligt, at der er mange kunder, der har et godt øje til Renault. Derfor er det naturligvis fantastisk, at det er lykkes for os at forhandle en skarp pris hjem på den kommende Renault Scenic Electric og jeg er sikkert på, at vores privatleasingpriser som vi offentliggør senere, er lige så skarpe”, siger Søren Hyltoft – Kommunikations- og Marketingchef i RN Danmark, der importerer Renault og Dacia i Danmark
Designet og produceret i Frankrig
Renault Scenic Electric er designet, udviklet og produceret i Frankrig og er med rette betegnet som Renault Meganes storebror, for den er væsentligt større og mere rummelig
Den er 4470 mm lang, hvilket er hele 27 centimeter længere end Megane Electric. Samtidig har den en akselafstand på 2780 mm – hvilket er ti centimeter længere end Megane Electric. De ekstra centimeter kommer bagsædepassagererne til gode. Selv langlemmede passagerer har fin plads med 1860 mm i bredden og 1570 mm i højden. Bagagerummet sluger 545 liter med alle sæder oppe. Lægger man dem ned er der 1670 liter til rådighed.
Lav vægt og øget køreglæde
Som med Renault Megane Electric er der i den grad tænkt på at skabe en bil, der er underholdende at køre. Og med til den oplevelse hører, at bilen ikke skal være tung. Og det er Scenic bestemt ikke. På trods af, at den er betydeligt større end Megane, vejer den blot 125 kilo mere med identisk batteri. Det vil sige 1750 kilo for versionen med 60 kWh, mens det store batteri på 87 kWh får bilen op på 1842 kilo.
Det første man bemærker, når man går ind i bilen, er lyden der tager imod en. Hvor er det man har hørt det lydunivers før? Hvis man har lyttet til den franske lyddesigner og musiker Jean Michel Jarre vil man genkende hans specielle univers. Det er nemlig ham, der har designet lyduniverset i den nye Renault Scenic Electric - Både lydene i kabinen, velkomstsekvensen, men faktisk også den lyd bilen udsender, når den kører ved langsom fart for at advare fodgængere og cyklister. Så bliver det vist ikke mere fransk.
Innovativt glastag
Kigger man op, kigger man gennem et 1,65 m2 stort panoramatag, der er specieldesignet og udviklet i samarbejde med glasgiganten Saint Gobain Sekurit. Flydende krystaller i taget kan, når de tilføres en lille smule elektrisk spænding, lade mere eller mindre lys trænge ind. I alt fire forskellige indstillinger, som kan programmeres til at være forskellige alt efter, hvor man sidder i bilen, og hvilket lys og varmeindfald man har lyst til. Funktionen fungerer enten via google stemmestyring eller ved at betjene en kontakt lige over føreren. Taget er ekstraudstyr til 11.000 kroner og kan fås til både Techno go Iconic versionen.
Fokus på bæredygtighed
I Renault Scenic Electric er der tænkt bæredygtighed hele vejen rundt om produktet. Renault har som mål at reducere udslippet af CO2 med 80 % i 2030 – sammenlignet med 2019. Det betyder, at der er tænkt bæredygtighed fra produktion over brug til bortskaffelse.
Renault Scenic består af 24 % genanvendte materialer. Blandt andet er 40 % af det brugte aluminium genanvendt (80 % af aluminium i døre og kølerhjelm er genanvendt aluminium) mens 37 % af den stål, der er brugt, også er genanvendt. I kabinen er 80 % af materialerne på instrumentbordet genanvendte materialer (propylen fra industriaffald), mens kabinen generelt består af 26 % genanvendt materiale (plastik, stål og andre materialer). Måtterne i kabinen består af 54 % genanvendte plastikflasker og sædebetrækket er lavet af over 90 % genanvendte tekstiler.
Renault Scenic E-Tech Electric lanceres til maj, men der er allerede åbent for ordre nu.