Renault 5 bliver helt elektrisk

Det er en kultbil, der daterer sig tilbage til 1972. Da man for nyligt præsenterede den som konceptbil anno 2021 var det svært at holde begejstringen tilbage. Renault 5 er genfødt

Renault 5 er en kultbil, der daterer sig helt tilbage til 1967, hvor de første tegninger af det der skulle blive en moderne, smart hatchback så dagens lys.

Dengang var det mildest talt med lidt mindre motorer, end vi ser i dag. Mindste motor ydede 36 hk, mens den kraftigste klarede hele 62 hk. Siden kom der andre og kraftigere motorer på markedet – ikke mindst Renault 5 Turbo og Turbo2 er biler, der får selv ikke frankofile bilentusiaster til at overgive sig.

Hvad der måske er mindre kendt omkring fødslen af Renault 5 er, at man allerede tilbage i 1972 lavede Renault 5 som en elbil.

Dengang var batteriteknologien mildest talt en anden end i dag – og selv om man fjernede bagsæderne og fyldte pladsen bag forsædet ud med batterier, kunne den lille elbil kun klare i alt 60 km på en opladning.

Nu er Renault 5 tilbage som prototype – og denne gang udelukkende som ene elbil. Og modsat originalen – er det elbilen, der vinder denne gang.

Designmæssigt er man dog tro mod fortiden. Prototypen er helt som forgængeren en designmæssig perle – en smart bybil med lækre proportioner. Naturligvis vises den i knaldgul og chefdesigner Gilles Vidals designteam har kigget mere end en gang på originalen.

Hvornår vi ser den moderne tids Renault 5 på gaden er ikke afsløret endnu. Men den kommer ikke til at køre ubemærket omkring – så meget tør vi godt love. 

Flere nyheder