Navnet er det samme, men udover navnet deler den helt nye og revolutionerende Renault Mégane E-TECH Electric ingenting med den nuværende Renault Mégane
Endelig, endelig, endelig, kunne man fristes til at sige, kan Renault nu præsentere sin første elbil i C-segmentet, den fuldt elektriske Renault Mégane E-TECH Electric. Bilen er netop præsenteret på IAA München Motorshow og der er ganske enkelt tale om en teknologisk revolution.
For ti år efter lanceringen af Renault Zoe – med erfaringen fra 400.000 solgte elbiler, der i alt har kørt over 10 mia. kilometer, har Renault skabt en elbil, der er teknologisk banebrydende, og har elementer i sig, der ellers kun findes i premium-klassen
Fleksibel platform
Den nye Mégane E-TECH Electric er 4.2 meter lang og har en akselafstand på 2.7 meter. Det lyder ikke voldsomt, men på trods af, at den er betydeligt kortere end den almindelige Mégane, er pladsen indenfor langt bedre og bagagerummet sluger 440 liter.
Den gode plads skyldes naturligvis den helt nye platform til elbiler, (CMFB-EV), der debuterer i Mégane og som fremover vil danne baggrund for en lang række nye elbiler fra Renault.
Platformen er fleksibel, så man kan bygge en bil, der er op til 4.7 meter lang, og det er også muligt at få en endnu større batteripakke i platformen end de 60 kWh, som Mégane E-TECH Electric er udstyret med.
Mégane E-TECH Electric kommer som udgangspunkt i to varianter og tre udstyrsversioner. Begge har samme helt ny konstruerede elmotor, der blot vejer 145 kg – betydeligt mindre end den, der sidder i den nuværende Renault Zoe
470 kilometer på en opladning
Den første version Mégane har 60 kWh batteri og en rækkevidde på 470 km på en opladning (WLTP) – og 300 kilometer ved konstant motorvejshastighed på 130 km. Denne har 218 hk og et moment på 300 Nm.
Der findes også en med et mindre batteri – nemlig 40 kWh – her er rækkevidden 300 km og 130 hk motor og et moment på 250 Nm. Begge kan lade med op til 130 kW DC og op til 22 kW AC-ladning. 300 kilometers ekstra rækkevidde klares med 20 minutters lynladning.
Batteripakken har en ny kemisk sammensætning, der betyder 20 procent større energitæthed end det, der sidder i Renault Zoe, og det vejer blot 395 kilo, hvilket gør, at bilens samlede vægt holder sig på 1624 kilo.
Selve batteripakken er helt særlig, idet den blot er 11 centimeter høj. Det er den tyndeste konstruktion til dato. Det betyder også, at Mégane Electric er 90 millimeter lavere end den almindelige Mégane, hvilket igen betyder endnu mere sportslige køreegenskaber i den blot 1.5 meter høje bil.
Google styrer det hele
Men der hvor den nye Mégane E-TECH Electric for alvor skiller sig ud er, når man sidder bag ved rattet og har udsigt til en elegant 24 tommer skærm, der indeholder førerdisplay og multimediesystem.
Multimediesystemet, der er lynhurtigt, har Qualcomm Snapdragon processor 4K, er udviklet af Google og baseret på Andriod Automotive OS, der indeholder blandt andet Google Maps, Google Play Apps, Google Assistent og electrical routeplanner - alt sammen stemmestyret.
Mégane Electric er naturligvis udstyret med alle de nyeste aktive sikkerhedssystemer, og har ikke færre end 300 patenterede systemer i sig.
Eksklusivt design
At den nye Mégane E-TECH Electric er en eksklusiv bil, der kræser for både øje og øre, kan blandt andet høres ved forholdsvist lave hastigheder, hvor den såkaldte cocoon teknologi – lydabsorberende skum i bunden af bilen reducerer vejstøj betragteligt. Det gør, at man enten kan nyde stilheden, eller måske musikken fra det store Harman Kardon anlæg, der for første gang finder vej til Renault.
Og udefra er bilen også en nydelse, idet den blandt andet har flush dørhåndtag, der selv svinger ud når man ønsker at komme ind i bilen. Bilens sportslige udseende understreges også af de skjulte dørhåndtag i C stolpen, der giver bilen et coupéagtigt udseende. Det sportslige look understreges af de 20 tommer alufælge og den markante LED lyssignatur både foran og bag.
Renault Mégane E-TECH Electric lanceres i Danmark til marts. Priser er endnu ikke tilgængelige