PRESSEMEDDELELSE - 2. SEPTEMBER 2025
Renault 5 er en kæmpe succes i Danmark med mere end 3000 ordrer siden introduktionen tidligere i år. Nu kommer storebror Renault 4, der deler teknikken, men er noget mere rummelig og fleksibel, end dens ikoniske lillebror. Prisen begynder ved 206.990 kroner
Knap har ”røgen” fra Renault 5 introduktionen i Danmark lagt sig, før Renault lancerer endnu en ikonisk familiebil. Faktisk er der tale om den bedst sælgende Renault overhovedet – nemlig Renault 4 med mere end 8.1 mio solgte biler på ”samvittigheden”. En bil, der blev introduceret tilbage i 1961, og hvor man skal helt frem til 1994 før produktionen stoppede.
Den nye Renault 4 bygger på samme platform og teknik som Renault 5, men er en fuldfed familiebil, der både er længere, højere og mere fleksibel, end dets sporty lillebror. Priserne begynder ved 206.990 kroner for versionen med 40 kWh batteri (312 km rækkevidde), mens versionen med en 52 kWh batteri (407 km rækkevidde) begynder ved 221.990 kroner. For begge batteristørrelser gælder naturligvis Renaults 5 år og 150.000 km garanti (hvad der kommer først)
Masser af plads og mere på krogen
Kompakt, rummelig og fleksibel – en voiture à vivre. Det var nogle af de ord, der blev sagt om Renault 4, da den blev introduceret tilbage i 1961. Og selvom meget er ændret på 64 år – er det grundlæggende DNA for den spritnye Renault 4 helt det samme.
Renault 4 deler platform med Renault 5. Det vil sige, at den deler samme teknologi, batteristørrelse og infotainmentsystem - blandt andet med indbygget Google Automotive.
Mens Renault 5 er 3,92 meter lang, er Renault 4 hele 22 centimeter længere (4,14 meter) og akselafstanden er øget med 8 centimeter i forhold til Renault 5. Det kommer naturligvis passagererne på bagsædet til gode, der får væsentligt mere benplads, men også bagagerummet er øget næsten 100 liter til 420 liter.
Af de 420 liter befinder de 44 liter sig i et rum under gulvet – ideel til at gemme ladekablet. Når man skal have bagagen ind – er der som i den oprindelige Renault 4 – en plan og meget lav læssekant. Den er kun 61 cm over jorden, 10 centimeter lavere end konkurrenterne. Og for at øge brugervenligheden yderligere, er der mulighed for tilkøb af elektrisk bagklap. Denne kan aktiveres på nøglen, inde i bilen eller ved at swipe foden under bilen, når man står bagved.
Ud over de 420 liter i bagagerummet er der masser af fralægningsplads i kabinen. I alt 23,3 liter til flasker, lakridspiber eller hvad man ellers har brug for et gemme væk i dørsider, dørlommer mm.
Ud over masser af plads er det også en fleksibel bil. Bagsæderne og det forreste passagersæde kan lægges helt plant ned, hvilket betyder, at man kan fragte lange genstande på helt op til 2,2 meter.
Med til historien om et rummeligt interiør hører også, at akselafstanden og højden er øget - og at man også nu også kan trække hele 750 kilo på krogen. Det er 250 kilo mere, end man må i den 50 kilo lettere Renault 5.
“Med introduktionen af Renault 4 får vi en model, der passer perfekt ind i vores elektriske line-up. Nemlig en kompakt bil med masser af plads – en højteknologisk praktisk hverdagsbil til familier, hvis transportbehov hele tiden skifter”, siger Søren Hyltoft – Head of Presse og Marketing hos RN Danmark, der importerer Renault i Danmark.
Op til 407 kilometer og Google
Bag rattet af Renault 4 oplever man ikke alene en sjov og praktisk bil – men også en stille bil. Ganske som Megane, Scenic og Renault 5 er der arbejdet med støjniveauer, som er sikret lavt ved hjælp af den såkaldte cocoon teknologi. Det er dybest set et patenteret støjisolerende materiale, der er placeret mellem batteri og bunden af bilen.
Har man siddet bag rattet af en Renault 5 vil man genkende instrumentpanelet, der består af en horisontal 10,1 tommer digital skærm, hvor man kan se informationer om hastighed, hjælpesystemer, forbrug – ja, alt hvad der vedrører kørslen. Den centrale multimedieskærm er 10 tommer og består af OpenR link multimediesystem med Google built in. Det er helt det samme system, der også er i Renault 5 – hvilket jo betyder dansk stemmestyring, adgang til Google Maps navigation, Google Assistant og en lang række apps fra Google Play.
Renault 4 kommer med to batteriversioner – et 40 kWh og et 52 kWh batteri, der giver en WLTP-rækkevidde på henholdsvis 312 og 407 kilometer. Opladningen sker via 11 kW AC eller 80/100 kW DC-lader. Som i Renault 5 er AC laderen bi-directional, så man har mulighed for V2L – altså at give strøm fra bilen til eksempelvis en elcykel, en grill eller andet.
Motoren yder i versionen med det 40 kWh batteri 120 hk, mens det i versionen med 52 kWh yder 150 hk. Alle Renault 4 er i øvrigt udstyret med varmepumpe (8 kW HVCH - High Voltage Coolant Heater)
Væk fra alfarvej
Med hele 18,1 cm frihøjde er lagt i kakkelovnen til, at Renault 4 kan tages med derud, hvor asfalten hører op.
Affjedringen foran er hentet direkte fra Clio, Captur og Renault 5, mens affjedringen bagved er som i Renault 5 – nemlig et multilinksystem. I modsætning til Renault 5, hvor affjedringen især i byen føles meget fast, er opsætningen i Renault 4 noget mere blød og familieegnet. For at yde endnu mere komfort er der faktisk også mere skum i sædehynderne Renault 4 kommer også med One Pedal funktion. Denne funktion er mulig fra Techno og opefter. One pedal funktionen maksimerer den regenerative bremse, når føreren slipper speederen og bilen vil stoppe helt op uden at føreren skal aktivere bremsepedalen.
Design, design og design
Kigger man på Renault 4 lige forfra ser man ind i en meget distinkt kølergrill, der vel er det man kan kalde retro-futuristisk. Den har klare referencer til forgængeren, men er produceret i et stykke, og indeholder blandt meget andet to runde forlygter, et lysbånd, der løber hele vejen rundt og et oplyst Renault logo.
Men udover kølergrillen har Renault 4 mange andre designmæssige ligheder med forgængeren. Om det er det bagerste lille vindue, de tre distinkte striber, der er moduleret i dørpanelerne, som er en hilsen til de dørbeskyttere, der var på den originale Renault 4 GTL - eller om det er bagenden af bilen – så er der klare designmæssige hilsner til fortiden.
Men alt er naturligvis ikke som i de gode, gamle dage. Det ville nok være en smule aparte, hvis Renault 4 kom med 13 tommer hjul som tilbage i 60’erne.
Derfor kommer alle versioner med 18 tommer hjul som standard. Det betyder dog ikke, at der ikke er hint til fortiden. På introversionen kommer stålfælge med hjulkapsler med navnet Jogging, hvilket refererer tilbage til 1981, da specialmodellen Renault 4 Jogging blev præsenteret.
På Techno versionen får man alufælge med navnet Sixties. Det referer tilbage til modellen fra 1985, og i topversionen Iconic kommer der Parisienne fælge - et chapeau til den Renault 4, der blev lanceret i samarbejde med modemagasinet Elle tilbage i 1963.
Syv flotte farver og stoftag
Renault 4 kommer i tre forskellige udstyrsniveauer, (Evolution, Techno og Iconic). Forskellene bliver især tydelige indenfor.
Evolution har lyse farver i kabinen, mens sædestoffet er mørkegråt. I Techno er det ren denim – der er afledt af den franske betegnelse serge de Nimes – det vil sige vævet stof fra Nimes. Kombinationen af mørkeblåt stof og genanvendt polyester giver indtryk af en par jeans – og der er faktisk også kobberdetaljer i stoffet – helt som dem man finder på cowboybukser. Stoffet findes også på instrumentbordet og dørsiderne. Så mens Techno er klædt i arbejdstøj og klar til en praktisk hverdag, er topversionen Iconic - fransk chic. Sæderne og hovedstøtterne er klædt i fint, gråt tekstil med gule striber.
Som den originale kommer også den nye Renault 4 med et stort canvas soltag – kaldet Plain Sud. Med canvas taget er hovedhøjden bibeholdt og åbningen er i alt 92 cm lang og 80 cm bred. Taget kan åbnes i forskellige længder. I øvrigt er det canvas der anvendes, det samme som blandt andre Audi og Land Rover benytter i deres åbne versioner. Denne version er dog ikke tilgængelig fra introduktionen, men forventes mulig at bestille fra næste sommer
Med til en fed bil hører naturligvis også fede farver – og her er der hele syv at vælge imellem. Hvid Glacier, Grå Urbain, Sort Etoile, Rød Carmin, Brun Terracotta, Grøn Hauts-de-France og Blå Nuage.
Luksus for hele familien
Som det er med alle Renault elbiler er der arbejdet med den akustiske fornemmelse. Ikke alene er den som sagt udstyret med den patenterede cocoon støjdæmpning i bunden – det er også muligt at få lyd i sublim klasse. For eksempel er det muligt at få den med et Premium Harman Kardon 410W system. Ikke færre end ni højtalere sørger for sublim lyd. Og der er hele fem definerede lydlandskaber – udvalgt og udviklet i samarbejde med Jean-Michel Jarre (Studio, Podcast, Concert, Immersion and Club)
Bygget i Frankrig
Helt som alle andre Renault elbiler er Renault 4, designet og bygget i Frankrig. Bilen er samlet på Maubeuge fabrikken, motoren bygget på Cleon fabrikken, mens batteriet er bygget på den helt nye gigafabrik i Douai – alle fabrikker tæt på hinanden i det nordlige Frankrig i det kompleks som Renault kalder ElectriCity.
Underleverandører er for 75 % vedkommende beliggende indenfor en 300 kilometers radius, hvilket medvirker til at understøtte Renaults vision om mere lokal produktion, der både er godt for klimaet og holder hånden under og udvikler jobs i regionen.
Renault 4 har været en succeshistorie i hele verden. I alt er der produceret 8,135,424 Renault 4 fordelt over fem kontinenter og er solgt i mere end 100 lande mellem 1961 – 1992. Det har gjort Renault 4 til den bedst sælgende Renault model globalt. Renault 4 blev bygget i Belgien, Spanien, Argentina, Colombia, Peru, Algeriet, Marokko, Sydafrika og Australien.
Renault 4 kan allerede nu bestilles, og der er Danmarkspremiere hos landets autoriserede forhandlere den 27.-28. september fra 11.-16.