På vej mod 1. mio. kilometer

Renault har netop igangsat et projekt, hvis mål er at renovere ældre biler, så de har mere end et liv. De første biler, der har fået nyt liv, er to Renault Zoe fra 2011.

Bilmarkedet ændrer sig. Interessen for brugte biler stiger, og brugerne er mere og mere interesseret i at leje eller lease. Netop derfor har Renault igangsat et stort projekt med arbejdstitlen 1. mio. kilometer.

Projektet handler i al sin enkelthed om at ombygge eksisterende, men godt brugte biler, så de matcher behovene nu.

De første biler, der allerede har været på liften, var Renault Zoe fra første aftapning med 22 kWh batteri med 211,725 kilometer på klokken, samt en Renault Zoe af samme årgang, der havde kørt 310,267 kilometer.

”Vores mål med 1. million kilometer projektet er at vise, hvordan en bils andet eller tredje liv kan se ud, og hvordan den cirkulære økonomi kan komme i spil” fortæller Thierry Parot, Innovation ProjectManager hos Renault Group

Første skridt i processen var at tjekke bilerne igennem og give dem en meget grundig rengøring, samt ny maling, hvor det var påkrævet. Og så skulle man naturligvis også montere nye dele som lygteglas, bedre lygter, montering af haj-antenne og ambiance lightning i bilen.

Men en ting er jo en pæn bil – noget andet er en bil, der teknologisk lever op til kravene om en bil til 2021. Derfor udstyrede man også bilerne med teknologi, der ikke fandtes, da bilerne blev produceret i 2011. Det betød en opdatering af bilens software og batteri, så der var mulighed for længere rækkevidde, og eftermontering af et AEB system.

Men også multimediesystemet blev udskiftet så Android Auto og Apple CarPlay nu er integreret. Desuden er bilen nu opgraderet med en virtuel nøgle, der gør, at den kan åbnes og startes via en app på mobiltelefonen. Denne kan nu også takket være den teknologiske udvikling oplades via trådløs opladning i bilen.

Ud over at genbruge dele og finde ud af, hvor langt man er i stand til at opgradere en gammel bil så den passer til nutiden, har projektet også haft en anden sidegevinst

”Projektet har sat os i stand til at identificere de områder, hvor man kan optimere bilen i forhold til holdbarhed. Det er blevet klart for os, at bilens batteri faktisk er enormt godt og holder mere end ti år, og at indtrækket også er temmelig robust. Til gengæld kan vi se, at mange plastikdele og lyse farver ikke holder så godt. Så det er områder, hvor vi kan forbedre os, og hvor vi kan udskifte dele », siger Thierry Parot,

De to Renault Zoe er første eksempel på, hvordan Re-Factory fabrikken i Flins fremover vil operere. Målet er, at der skal mellem 100.000 – 150.000 godt brugte biler gennem systemet, så de fremfor at ende på skrotpladsen, får endnu et liv på landevejen.

Flere nyheder