PRESSEMEDDELELSE - 18 APRIL 2023

Renault Clio er trukket i sportstøjet

Renault Clio kommer i faceliftet version med tekniske nyskabelser og designmæssige nyheder. Og så fås den for første gang i en Esprit Alpine version

Renault Clio, der i år kan fejre 33-års fødselsdag, er en ualmindelig vigtig bil for Renault. Med i alt 16 millioner producerede biler, er det globalt set den bedst sælgende franske bil, og den har to gange vundet titlen som Car of the Year. (1991 og 2006)

Renault Clio er en uhyre vigtig model i B segmentet, der med 33 % er det næststørste i Europa, lige efter C – segmentet (36 %), hvor biler som blandt andet Renault Megane befinder sig.

Og, når man taler B- segment, så udgør hatchbacks som Clio hele 46 % af de solgte biler, mens B-SUV, hvor Renault Captur befinder sig – står for 54 % af salget.

Den mest iøjnefaldende nyhed i den nye Clio er fronten, hvor den har fået det nye Renault logo, samt en helt ny kølergrill, der sammen med de nye DRL lys, giver et væsentligt mere sportsligt udtryk.

Indenfor er det især den 9,3 tommer store infotainment skærm med navigation, der falder i øjnene – sammen med den digitale instrumentering, der er vokset fra 7 til 9 tommer og nu er standard på alle modeller. Standard er også Hands Free card og trådløs telefon replikation.

På motorsiden bliver der en hel del at vælge imellem. Blandt andet er E-TECH hybriden er nu opgraderet til 145 hk – og præsterer et brændstofforbrug på blot 4.1 l/100 km. Og så er diesel ikke død i Clio, der kan fås med 110 hk dieselmotor med et sejt moment på hele 260 Nm.

Den motor som man i Danmark forventes at lancere fra start, er den økonomiske 90 hk TCe motor.

Sikkerhedsmæssigt er Renault Clio også opdateret, så man kan få den med en komplet ADAS pakke, der blandt andet indeholder adaptiv cruise control og 360 graders kamera.

Lancering forventes i Danmark i efteråret. Endnu er der hverken danske eller internationale priser.

Flere nyheder