PRESSEMEDDELELSE - 9. SEPTEMBER 2025

Ny Renault Clio ser dagens lys i München

6. generation af Renault Clio er netop afsløret på den internationale biludstilling i München. En model solgt i mere end 17 mio. eksemplarer siden debuten i 1990. Nu kommer den hidtil mest avancerede version.

Mens vi herhjemme er nærmest 100 % fokuseret på elbiler, ser tingene lidt anderledes ud i store dele af resten af Europa.

Kigger man på det segment, hvor Clio hører hjemme – som i øvrigt udgør mere end 1/3 af alle solgte biler - var top tre i det segment i 2024 benzinbiler.

På førstepladsen var familiemedlemmet fra Dacia – Sandero - med mere end 273.000 solgte enheder, forfulgt af Renault Clio på 2. pladsen med knap 223.000 solgte enheder. På 3 pladsen med lidt over 200.000 solgte fandt man Peugeot 208.

Det billede har ikke ændret sig i første halvår af 2025, hvor Sandero stadig har førertrøjen på med 131.000 solgte enheder. Clio er lige i hælene på kusinen fra Rumænien med 125.000 enheder, mens Peugeot 208 har et stykke vej op for at kunne blande sig i topstriden med 111.000 enheder

Længere og højere

Der er altså et segment, der virkelig rykker og har volumen, og nu kommer Renault Clio med det seneste teknologiske og designmæssige pletskud.

De tørre tal siger, at bilen nu er 4.12 meter lang – i alt 6.7 centimeter længere end forgængeren, 1.1 centimeter højere og 4 centimeter bredere. Samtidig er akselafstanden øget med 8 mm.

Så alt i alt en B- segment bil, der størrelsesmæssigt næsten er kravlet derop, hvor storebror Megane lå i gamle dage.

Ud over masser af plads i kabinen, betyder det Best in Class i bagagerummet, der sluger hele 391 liter.

26 km literen

Ganske som det er tilfældet med Renaults elbiler, så har den nye Clio R link med indbygget Google. På motorsiden er der debut til en kraftfuld og meget økonomisk 160 hk fuld hybrid motor.

Den kører knap 26 km/l (89 gram CO2 pr km). Det betyder, at man med fuld tank har mere end 1000 kilometers rækkevidde. Altså nok til at man kunne være kørt hele vejen fra den danske grænse og helt til biludstillingen i München uden at tanke.

Herhjemme er det nok i den anden ende af skalaen man skal finde den valgte motor. Her er det forventet, at vi ”nøjes” med indstigningsversionen med 3 cylindre og 115 hk koblet til en seks trins manuel gearkasse.

Ganske som med alle Renaults nye biler er sikkerhed en i højsædet med 29 forskellige ADAS

Den nye Renault Clio produceres på Renault fabrikken i Bursa – Tyrkiet og lanceres på enkelte store markeder som Frankrig, Italien og Spanien i 2025. Endnu er det for tidligt at sige noget om introduktionstidspunkt og pris på det danske marked.

Fakta:

Antal solgte Clio siden introduktionen i 1990 – i alt næste 17 millioner

Flere nyheder