Toyota åbner for salget af ny GR Yaris

Toyota har taget den i forvejen storroste GR Yaris og gjort den endnu bedre med bl.a. en kraftigere turboladet motor med 280 hestekræfter, en helt nyudviklet otte-trins automatgearkasse fra motorsportsafdelingen TOYOTA GAZOO Racing og en nydesignet førerfokuseret kabine. Nu åbner Toyota for bestillinger af den forbedrede, køreglade miniraket og løfter samtidig sløret for de danske priser.

Fredag den 24. maj 2024

Lige siden de første biljournalister for første gang satte sig bag rattet på Toyota GR Yaris for godt tre år siden, er roserne regnet ned over den køreglade miniraket. Til trods for de mange roser og lovord har Toyota de seneste år brugt tiden til at videreudvikle GR Yaris og gøre den endnu bedre. Nu er mobilitetsgiganten klar til at introducere den nye, forbedrede udgave, der også danner grundlag for mærkets verdensmesterskabs-vindende WRC-rallybil.

Opskriften på den kompromisløse GR Yaris har siden introduktionen for tre år siden i 2021 været lav vægt, firehjulstræk og en potent trecylindret turbomotor. Ingen af disse grundlæggende dyder er der ændret på i den nye GR Yaris. Det hele er blot gjort endnu bedre og skarpere.

Det er bl.a. sket med en kraftigere 1.6-liters turboladet trecylindret benzinmotor med 280 hestekræfter - 19 flere end tidligere - en helt ny automatgearkasse fra motorsportsafdelingen TOYOTA GAZOO Racing, et justeret udvendigt design, lavere siddeposition, øget vridningsstabilitet, nye køreindstillinger og en helt nydesignet førerfokuseret kabine.

To udstyrsudgaver


Den nye GR Yaris kommer i to udstyrsudgaver og med valget mellem manuelt gear eller det nyudviklede sportslige automatgear. Standardudgaven med navnet GR Yaris SPORT er proppet med udstyr fra den tidligere topmodel, GR Yaris Circuit. Det er i den nye GR Yaris nu gjort standard allerede i laveste udstyrsudgave og er med til at overbevise og forkæle den kræsne køreentusiast.

Udover det avancerede GR FOUR firehjulstræk, kulfibertag samt døre, motorhjelm
og bagklap i aluminium medfølger der som standard i udstyrsudgaven SPORT altid 18" alufælge med Michelin-dæk, GR Circuit undervogn og affjedring, Torson Limited Slip differentiale, der er i stand til at fordele trækkraften mellem højre og venstre hjul både for og bag, rødlakerede Brembo bremsekalibre, intercooler med vandspray og fire-punkts sikkerhedsseler for bare at nævne lidt af det, der er med til at øge køreoplevelsen til et endnu højere niveau end før.

Der har også været fokus på at skabe en så komfortabel oplevelse i kabinen som muligt uden at gå på kompromis med de samuraisværdskarpe køreegenskaber. Man får således også bl.a. 12.3" digitalt informationsdisplay foran føreren, 8" multimedie touchskærm med cloud baseret navigation og bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, adaptiv fartpilot, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, den seneste generation af Toyotas avancerede sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense 3.0, og en række dedikeret GR-udstyr.

Her kan bl.a. nævnes rødelakerede GR bremsekalibre, GR kølergrill, GR sportslæderrat med varme, GR aluminiumspedaler, GR sportssæder i Alcantara-stof samt GR sportsundervogn. Standardudgaven koster 744.990 kr.

Premium-pakke for 65.000 kr.


Vælger man en såkaldt Premium-pakke, får man bl.a. 18" smedede BBS alufælge, JBL Premium lydanlæg med 8 højttalere, parkeringssensorer for og bag, Blind Spot Monitor og Safe Exit Assist, der advarer mod bagfrakommende trafik, hvis man ønsker at åbne døren. GR Yaris Premium koster 65.000 kr. mere end standardudgaven.

Samme beløb, 65.000 kr., skal man også lægge i merpris, hvis man vil sikre sig den hurtigste udgave af den nye GR Yaris. Den er nemlig udstyret med den helt nyudviklede otte-trins GAZOO Racing Direct Automatic automatgearkasse fra motorsportsafdelingen TOYOTA GAZOO Racing med et lynhurtigt skifte, der matcher det, som benyttes i de hurtigste rallybiler, når de deltager i motorsportsløb.

Tager man den nye GR Yaris med på bane, vil det nye automatgear således potentielt medvirke til hurtigere omgangstider end det seks trins manuelle gear alene på grund af det hurtigere gearskifte.

Platformen på GR Yaris er som tidligere specialdesignet og kombinerer Toyotas GA-B-platform fra bl.a. den almindelige Yaris på forreste del og den større GA-C-platform fra bl.a. Corolla på bageste del. De lette og stive affjedringssystemer er desuden blevet bibeholdt - MacPherson-stivere foran og dobbelte bærearme med bagarme bagtil, der er finjusteret baseret på feedback fra Toyotas profesionelle rallykørere.

Autentisk sportslig oplevelse


Toyota har ændret kabinen betydeligt i den nye GR Yaris for at give føreren en så autentisk sportslig oplevelse bag rattet som muligt. Igen har udviklingsteamet hos Toyota benyttet input fra sine professionelle rallykørere som inspiration til placering af vigtige knapper for at gøre det lettere og hurtigere for føreren at benytte dem under kørslen.

Der er bedre udsyn bag rattet i den nye GR Yaris som følge af, at instrumentbordet er sænket 50 mm. Samtidig er bakspejlet rykket lidt, mens kontrolpanelet er vinklet 15 grader mere mod føreren. Placeringen af førersædet er sænket 25 mm og rattet justeret i overensstemmelse, så føreren har en helt optimal siddeposition bag rattet.

Udvendigt er ændringerne mindre men ikke destomindre betydende. Der er nu stålnet i den nederste frontgrill med påskriften GR FOUR for at sikre endnu bedre holdbarhed, sidegitteret har fået en større åbning, og nederste kofanger har fået en ny splitkonstruktion, der gør den nemmere og billigere at reparere og udskifte.

Bagtil er tågelygter og baklygter flyttet op fra den nederste bagkofanger og integreres nu i bilens baglygter, hvilket reducerer risikoen for skader. Tilsvarende er det højt monterede stoplys flyttet fra bagspoileren over bagruden ned på bagklappen, så alle lygter bagtil bliver samlet og er lette at se for bagvedkørende. Flytningen af stoplyset gør det samtidig også lettere at skifte eller tilpasse bagspoileren.

En ny, grå farve med navnet Precious Metal finder for første gang vej til GR Yaris, mens de allerede etablerede farver som rødmetal, sortmetal, perlemorshvid og almindelig hvid naturligvis fortsat også vil kunne vælges. Den nye GR Yaris byder således både på alt det, der gjorde originalen til en stor succes, og meget mere.

Med åbningen for bestillinger af den nye GR Yaris nærmer dagen sig også, hvor de første udgaver af den nye GR Yaris lander på dansk jord. Toyota forventer, at det sker allerede til sommer.

Flere nyheder