Det skal være emissionsfrit at tage bussen. Sådan lyder visionen fra Toyota og busproducenten CaetanoBus, der sammen udvikler og producerer både elbusser og brintbusser. Og helt emissionsfrit bliver det nu i København, når man som passager stiger ind i den helt nye Toyota-brintbus, der netop er begyndt kørslen på linje 300S i Hovedstadsområdet.
Det er første gang, at en brintbus bliver benyttet i den offentlige transport på vejene omkring hovedstaden. Trafikselskabet Movia har udliciteret buslinjen, mens det er et af de største offentlige transportselskaber i Skandinavien, Nobina, der står for den daglige drift og har lejet den nye brintbus af Toyotas mobilitetsselskab, KINTO. Brintbussen sørger i første omgang for at transportere passagerer mellem Lyngby nord for København og Ishøj syd for København i fast rutefart de næste to år.
"Det er en fornøjelse at køre brintbussen. Den er støjsvag og vibrationssvag for både chauffører og passagerer, og så er det bare fedt at vide, at det eneste, den lukker ud under kørslen, er vand," siger forretningsudvikler Brian Thrige hos Nobina, der selv har siddet bag rattet af den tonstunge bus under forberedelserne til første tur med passagerer.